Concertreis Rüdesheim am Rhein

Op Hemelvaartsdag, stipt om 8.30 uur, vertrok de bus met 52 uitzinnige muzikanten, supporters en een extra bus tot de nok toe gevuld met instrumenten, naar Rüdesheim am Rhein. Deze toeristische trekpleister in het westen van de Duitse deelstaat Hessen staat bekend om zijn wijnbouw en wijnhandel en wordt vaak aangedaan door Rijncruiseschepen. Dat waren dus genoeg redenen om dit dé bestemming voor onze concertreis 2024 te maken.

De reis verliep voorspoedig en na een tussenstop bij de Deutsches Eck en een lunch bij een van de vele restaurantjes in Koblenz kwamen we, na een toeristische route langs de Rijn, na anderhalf uur aan bij ons hotel waar we snel na het inchecken het terras opzochten onder de stralende zon, want wat hadden we geluk met het weer! Smeren en drinken bleek de hele reis erg belangrijk. Ondertussen waren er ook verschillende muzikanten gearriveerd die met eigen vervoer waren gekomen.

Nog voor het diner werd er gerepeteerd door zowel de fanfare als de slagwerkgroep. Tijdens deze repetitie op het terras van het hotel trokken we alle aandacht van het publiek. Dat beloofde veel goeds voor de optredens van vrijdag en zaterdag.

Na een stevig Duits diner was het tijd voor ‘groepsbinding’. De organisatie had een leuke pubquiz en muziekbingo in elkaar gezet die door elkaar heen werden gespeeld. Ogen en vooral oren kwamen we te kort, maar het leidde tot een gezellige chaos.

Voor degenen die nog energie over hadden – en dat waren er velen – werd de binnenstad van Rüdesheim opgezocht om de avond gezellig af te sluiten.

De vrijdagmorgen was voor menigeen vroeg! Ontbijten en snel de bus in want we moesten met het pont de Rijn over naar Bingen am Rhein waar we voor een groot aantal belangstellenden ons eerste concert gaven op de Speisemarkt.

De slagwerkgroep opende het concert met een half uur ritmische percussie en meeslepende nummers. Ondanks dat ze op halve kracht waren (zonder melodieuze instrumenten) reageerde het publiek enthousiast. De fanfare speelde een medley van Ed Sheeran, enkele Duitse krakers, het swingende ‘Can’t take my eyes of You’ en ‘The Pink Panther’. Het publiek kon er geen genoeg van krijgen, waarna de fanfare het concert afsloot met de toegift ‘Puttin’ on the Ritz.

Na dit zeer geslaagde eerste concert werd er geluncht in Bingen en keerden we terug naar de andere kant van de Rijn waar voor geïnteresseerden een wijnproeverij op het programma stond. De andere groep verspreidde zich over de vele mooie terrasjes in Rüdesheim.

Na het diner in het hotel begaven we ons naar het Hafenpark waar de Koepelbloazers met twee sets de feestvreugde wisten te verhogen en de toegestroomde toeristen van de cruiseschepen wisten te vermaken. Na dit concert werd de avond voortgezet in de Irish Pub waar het feestje mede door onze “Bon Mary Scotch” en een geweldige tweemansband met “Let there be Rock” werd afgesloten. Een knallend einde van de vrijdag!

Het ontbijt werd de laatste dag door een enkeling genuttigd met kleine oogjes of een pijnstiller, maar deze was snel verdwenen toen we met de kabelbaan naar de Niederwaldtempel ‘voeren’.

Het uitzicht daar was fenomenaal en als kers op de taart mochten we in de open tempel ook nog muziek maken.

Ook hier konden de bezoekers de ritmische klanken van onze slagwerkgroep waarderen en werd Ed Sheeran door een grote groep jeugdige fans meegezongen. Het zonnetje, de prachtige locatie en natuurlijk de muziek maakten het tot een geweldig mooi concert waar zowel het publiek als de muzikanten enorm van genoten.

Na een echte Duitse lunch, currywurst of schnitzel, gingen we met de inmiddels gerepareerde bus terug richting Lierop. Onder de klanken van ons MMM concert uit 2008 konden we alvast in stemming komen voor het Songfestival die avond.

Thuis in Lierop werd met een heerlijk diner bij Van Oosterhout de concertreis afgesloten.

Organisatie bedankt voor de mooie reis en jullie geweldige inzet! Wat ons nu nog rest is waarschijnlijk wat slaap inhalen en vooral nagenieten van de mooie herinneringen.

Gelukkig hebben we de foto’s nog!